Presentator, coach, opnameleider én programmamaker. Brecht Boelen.

Waar heb je gestudeerd en wat was doorslaggevend bij deze keuze?

Bij het maken van mijn studiekeuze wist ik al heel zeker dat ik uiteindelijk studiomeester wilde worden. Dat stond sowieso vast, ik moest dus enkel nog kiezen waar ik wilde studeren. Na lang wikken en wegen viel mijn oog op het Royal Institute for Theatre, Cinema en Sound; RITCS.

Doorslaggevend was voor mij het zeer beroepsgerichte studieaanbod van deze Brusselse onderwijsinstelling. Indertijd kon je in het eerste jaar al kiezen tussen drie onderverdelingen. Audiovisuele kunsten voor regisseurs, audiovisuele assistentie voor productiemensen en studiomeesters én BGM voor beeld- geluid- en montageberoepen.

Zoals ik aangaf wist ik al waarvoor ik wilde studeren, dus ook deze keuze lag voor de hand voor mij. Ik koos voor audiovisuele assistentie, omdat dit het meest logische traject was voor een studiomeester.

Waar heb jij stage gelopen?

Ik heb het geluk gehad om mijn stage bij de VRT te mogen doen. Dit was natuurlijk een ontzettend leerrijke en spannende ervaring als pas afgestudeerde. Na deze stage kon ik aan de slag als studiomeester bij de VRT. Dit heb ik dan ook gedurende 2,5 jaar met mijn veel enthousiasme gedaan.

Wat houdt studiomeester zijn precies in?

Bij iedere non-fictieve, multi-camera productie wordt er onderscheid gemaakt tussen 2 productieafdelingen. Enerzijds de regiekamer met aan het hoofd de regisseur en anderzijds wat wij “de vloer” noemen. De regisseur heeft het idee van de productie, hij bepaalt wat er opgenomen zal worden en hoe het eindresultaat er uit zal zien. Ik, als studiomeester zorg ervoor dat “de vloer” functioneert zoals het hoort. Om de productie zo efficiënt mogelijk uit te voeren in functie van het eindresultaat.

Wanneer er bijvoorbeeld een talkshow opgenomen wordt, zal de regisseur beslissen over het de grote lijnen en het eindresultaat van de talkshow. De studiomeester zorgt er dan op zijn beurt voor dat alle gasten weten waar ze moeten zitten, dat iedereen in de juiste camera’s kijkt, dat rekwisieten op de juiste manier en met de correcte timing in beeld gebracht worden. Natuurlijk houdt studiomeester zijn veel meer in dan wat ik beschrijf én zijn er natuurlijk veel meer medewerkers bij betrokken maar kort uitgelegd komt het daarop neer.

Ondertussen ben je doorgegroeid naar TV Limburg waar je het tot opnameleider en presentator geschopt hebt. Waarvoor ben je hier zoal verantwoordelijk?

Sinds een aantal dagen geleden ziet de invulling van mijn job er net iets anders uit. Ik ben vanaf heden verantwoordelijk voor het gehele weekend van TV Limburg. Ons weekendprogramma Relax én de toekomstige uitbreidingen hiervan zijn mijn verantwoordelijkheid. Daarnaast hou ik me ook bezig met de korte, off-screen versie van het ingelezen weerbericht dat op onze nationale zender “Evenaar” verschijnt. Hiervan schrijf ik de tekst, spreek ik de tekst in en doe ik de montage. Als kers op de taart ben ik ook verantwoordelijk voor alle studiomeester opdrachten van 4 zenders van De Buren NV (TVL, ATV, TVO en Evenaar).

Handen vol als ik dat zo hoor. Op naar de moeilijke vragen nu! Wat vind jij persoonlijk de grootste uitdaging aan je job?

Zeer uitdagend vind ik om keer op keer creatief uit de hoek te komen. Het constant veranderende medialandschap dwingt ons om als redactie creatief en on point te blijven. Dat mes snijdt natuurlijk langs twee kanten, het zorgt er immers voor dat iedere dag een uitdaging is en ik (hopelijk) nooit in een sleur terecht kom.

Wat zou je als het absolute toppunt van je job beschrijven? Wat vind je het allerleukst om te doen?

Het presenteren van het intreden van Sinterklaas op TVL is natuurlijk fantastisch leuk om voor die kids te doen. Daarnaast vond ik het presenteren van de WK-rubriek in onze WK-talkshow van vorig jaar ontzettend interessant. Ook het Wereld Weerbericht -dat sinds januari helaas afgelopen is- presenteren op onze nationale zender Evenaar was een heel afwisselende en boeiende ervaring waar ik veel uit geleerd heb.

In de toekomst mag ik zelfs nog veel toffere dingen gaan doen, maar daarover kan ik voorlopig nog niet veel vertellen.

Ik hoor er graag meer over in je volgende interview. Tot slot vroeg ik me af of je nog een leuke, professionele anekdote hebt die voor altijd bij zal blijven?

Eerlijk gezegd zijn dit er ontzettend veel. De frappantste zal ik je even kort schetsen, weliswaar zonder namen om niemand in verlegenheid te brengen.

In de beginjaren van mijn studiomeesterschap coördineerde ik het avondjournaal op een niet nadergenoemde zender. Bij het betreden van mijn set liet de nieuwsanker al weten dat ze zich niet zo goed voelde en misselijk was. Lachend merkte ik nog op dat er een emmer in de buurt stond mocht het zover komen. Naarmate de live-uitzending vorderde kreeg ze het steeds moeilijker om haar tekst te lezen.

Gelukkig had ze tussen haar cues in steeds even tijd om haar ogen te sluiten en even te rusten. Tot op het moment waar ze ononderbroken een lang item moest overbrengen. Noodgedwongen moest ze (gelukkig) uit beeld toegeven aan haar misselijkheid.

Als studiomeester kun je dan weinig anders doen dan je uitzending stilleggen natuurlijk. Net voordat ik de set off-air kon halen zei nog net “ik kan echt niet meer”. Helaas was mijn geluidstechnicus niet snel genoeg met het uitzetten van haar microfoon. Waardoor dit scenario hoorbaar onder beelden van een item over Demis Roussos werd uitgezonden. die vrolijk stond te zingen. Op dat moment is dat natuurlijk paniek op de set, maar achteraf hebben we er nog goed om kunnen lachen.

Frappant genoeg voor je? Je merkt het zelf waarschijnlijk al; nooit een saaie dag op rond rond de set!