Van festival naar beleving en weer terug

by Tomorrowland
by Tomorrowland

Tomorrowland, zowat het Walhalla van de festivalbeleving is het eerste festival -als we het zo nog mogen noemen- in België dat zo hard inspeelt op beleving. Het jaarlijkse evenement in Boom lokt elk jaar 180.000 bezoekers en is sinds 2010 elk jaar in enkele minuten uitverkocht. Dit is geen toeval. Het festival garandeert iedere keer opnieuw een beleving van jewelste voor de bezoekers. Zullen alle festivals volgen? En hoe lang gaat het duren voordat deze trend weer uitdooft?

Steeds beter, steeds meer

Na mijn bezoek aan het festival in 2014 en 2015 was het wel duidelijk: een standaard evenement is voor ID&T en de gebroeders Beers geen optie. Het moet steeds meer, beter, indrukwekkender en sterker zijn. Festivalorganisatoren kunnen er niet meer omheen, de beleving van een evenement staat tegenwoordig centraal. Nochtans lijkt het alsof niet alle festivals de trend hebben opgemerkt. Pukkelpop, Dour en Rock Werchter bijvoorbeeld hebben nog steeds een hoofdpodium waar niemand echt van onder de indruk is. Het blijven eentonige, zwarte podia met net voldoende belichting om het volk te entertainen. De organisatoren zijn zich alleszins wel bewust van het opkomend belang van de beleving. Zo zien we dat bijvoorbeeld Pukkelpop inzet op andere zaken zoals een 100% ecologische stage, imposantere tenten en leuke verlichting. Ook kleinere festivals zoals Laundry Day hebben de trend opgemerkt. Dit is te zien aan hun bescheiden maar toch fantasierijke stages waar de bezoekers graag naar kijken. Er is dus gelukkig beterschap op komst wat de beleving betreft, alleen mag deze in een stroomversnelling komen want voor je het weet dooft een trend weer uit.

Less is more werkt (voorlopig) niet meer

Less is more wordt wel eens gezegd. Helaas (voor de organisatoren) gaat deze vlieger tegenwoordig niet op. De drie belangrijkste componenten voor een goed festival (muziek, sfeer en goede catering) volstaan niet meer en dus moeten organisatoren op zoek naar meer verdieping en detail in hun festival. Het evenement moet in plaats van een feestevenement te zijn een verhaal vertellen. De vraag is natuurlijk: Hoelang gaat deze trend stand houden en gaan festivals de ommekeer op tijd opmerken?

Tegenreactie

Nu zit het wel zo dat er na iedere trend een tegenreactie komt. Zelfs bij de smartphone is dit het geval! Kijk maar naar de opnieuw uitgevonden Nokia C3310. Een ander voorbeeld is de trend van ingrediënten thuis te laten leveren om zo zelf speciale gerechten te koken. Ook deze dooft uit omdat mensen terug willen naar het gebruikelijke, het gewone. Voor de beleving van festivals is dit niet anders. Het is niet zeker wanneer en in welke mate deze ommekeer zal gebeuren, maar hij komt er! Organisatoren moeten dit goed in de gaten houden vooraleer hun festival te veel buiten de essentie omvat.

Een groot contrast

Ten slotte bestaat er nog een duidelijk contrast tussen grote festivals (zoals Pukkelpop en Werchter), intieme festivals (Blues Peer) en belevingsfestivals (Tomorrowland). Deze drie hanteren ieder een ander beleid rond beleving. De grote festivals gaan altijd trends blijven volgen om hun bezoekersaantallen te behouden. Intieme evenementen gaan weinig inspelen op trends omdat zij hun identiteit volledig willen behouden terwijl de belevingsfestivals de beleving altijd centraal zullen plaatsen. We kunnen ons Tomorrowland niet meer inbeelden met een sec hoofdpodium. Hoe en wanneer festivals de trend opvolgen is aan de organisatoren. Ze moeten er goed op letten want het is de dag van vandaag een heel belangrijk aspect. Of de opvolging van trends geslaagd is zal dan weer blijken uit het aantal festivalgangers volgend jaar.

This article was originally published on comma